ASIGURATORII OCOLESC INCA BIROUL DE CREDIT


Data: 14.09.2007

Pe viitor insa, companiile de asigurari ar putea lua in considerare, la stabilirea profilului de risc al asiguratilor, si informatiile obtinute din sistemul Biroului de Credit. Momentan, o singura societate de asigurari raporteaza si primeste informatii (exclusiv negative) despre clienti, prin sistemul Biroului de Credit.

Asiguratorii ar putea lua insa in calcul, pentru viitor, diferentierea mai detaliata, pe profiluri de risc, a clientilor si segmentarea tarifelor de prima in functie de `diagnosticul` stabilit de Birou. Pentru aceasta, insa, trebuie ca, mai intai, Biroul de Credit sa elaboreze sistemul sintetic de calcul al scoringului clientilor institutiilor financiare, care sa ofere o imagine fidela si nuantata a bonitatii si comportamentului de plata al debitorilor.

Societatile romanesti de asigurari se plang ca rentabilitatea businessului este in continua scadere si ca volumul de despagubiri se majoreaza mai rapid decat cel al primelor brute subscrise. Cu toate acestea, masurile de limitare a pierderilor si de organizare mai rationala a portofoliilor de polite si de clienti sunt inca timide. Astfel, unii asiguratori au introdus sisteme segmentate de tarifare a primelor pentru polita Casco, luand in calcul, la stabilirea pretului asigurarii, nu doar caracteristicile masinii asigurate, ci si profilul de risc al soferului: frecventa de utilizare a autovehiculului, rulajul mediu pe an, istoricul de dauna, amenzile platite in ultimii ani, varsta, starea civila, experienta de sofer etc. De asemenea, se incearca aplicarea sistemului bonus-malus, care sa ii penalizeze pe soferii cu multe daune prin majorarea tarifelor de prima si sa ofere reduceri celor cu putine evenimente la dosar.

Asiguratorii se mai plang de numarul frecvent de cereri frauduloase de despagubiri, ca si de imposibilitatea de a obtine date despre clienti, din cauza absentei unei baze de date comune a societatilor de asigurari. Cu toate acestea, companiile evita sa intre in sistemul Biroului de Credit, care le-ar putea fi util din mai multe puncte de vedere.

Care ar fi avantajele

Inscrierea in sistemul Biroului de Credit ar permite asiguratorilor sa aiba, in sfarsit, o baza de date comuna despre clientii pietei de asigurari, aflata in gestiunea unei institutii independente. Pana acum, societatile de asigurari au fost reticente in a pune la dispozitia competitorilor informatii despre clientii lor, intrucat se temeau ca acest fapt ar facilita racolarea si migratia asiguratilor de la o companie la alta. O astfel de baza de date comuna ar reduce numarul de cereri frauduloase de despagubiri si ar permite implementarea sistemului bonus-malus, intrucat istoricul de dauna al asiguratilor la diverse societati ar putea fi monitorizat cu precizie.

De asemenea, asiguratorii ar putea beneficia, in acest fel, de informatii pretioase despre comportamentul de plata al clientilor lor, utilizand informatiile bancare de la Biroul de Credit. Mai multe studii efectuate de companii multinationale prestigioase indica faptul ca exista o stransa legatura intre istoricul de credit al unei persoane si numarul si valoarea baneasca a cererilor de despagubire efectuate de acea persoana pe polite de asigurare. Astfel, potrivit acestor studii, cei care inregistreaza intarzieri mai mari si mai numeroase la achitarea ratelor de credit tind sa inregistreze mai multe daune pe politele de asigurare pe care le detin si, in consecinta, prezinta un grad de risc mai ridicat pentru asiguratori.

Brokerii sunt pesimisti

Gheorghe Grad, director general al Societatii Romane de Brokeraj in Asigurari (SRBA), este pesimist in privinta intrarii, in perioada urmatoare, a societatilor de asigurari in sistemul Biroului de Credit. `Nu prea vad o mare legatura intre Biroul de Credit si societatile de asigurari, cu exceptia celor care asigura riscul de neplata a diverselor forme de credit si, eventual, al directiilor de fraude`, spune Grad.
Cat despre segmentarea clientilor asiguratorilor pe grupe de risc, piata romaneasca este inca departe de un astfel de nivel de maturitate, considera directorul SRBA. `Noi inca dam bonuri de benzina si bonuri `cadou la poli-tele RCA si sustinem ca facem campanie de marketing`, a comentat Grad.

Sistemul de scoring va fi elaborat de-abia la anul

Sistemul Biroului de Credit a fost conceput ca un proiect cu trei etape de implementare. In prima faza, care functioneaza din 16 august 2004, participantii transmit Biroului informatii negative despre clienti, cum ar fi: debitori cu restante la plata mai mari de 30 de zile, persoane care au savarsit infractiuni in relatia cu bancile, precum si persoane care au furnizat bancilor date neconforme cu realitatea la solicitarea unui credit.

In cadrul celei de-a doua faze de dezvoltare a sistemului, asa numita `faza pozitiva`, operationala de la 11 iulie 2005, se prelucreaza, in plus, informatii referitoare la produsele financiare acordate persoanelor fizice, informatii provenite de la banci, societati financiare, de asigurari, de leasing si de telefonie, fixa si mobila. Potrivit presedintelui Biroului de Credit, Serban Epure, pana la sfarsitul lui 2007, bancile care raporteaza informatii pozitive Biroului vor reprezenta o cota de piata de peste 80%, fata de 46% in prezent, dupa semnarea de contracte cu alte noua banci. Epure spunea, pe 16 august, ca Biroul de Credit a semnat contracte noi cu 14 participanti, din care noua banci, doua IFN-uri, o societate de asigurari si doua companii de telefonie mobila. Informatiile pozitive despre clienti sunt destinate prevenirii acordarii de imprumuturi clientilor supraindatorati. Sistemul de scoring, respectiv de acordare de `note` clientilor pe baza comportamentului de plata anterior, urmeaza sa fie elaborat in 2008, a mai spus Epure.

Ce contine raportul de credit

- date personale despre titular; - tipul contului; - data deschiderii contului; - limita de credit acordata; - suma acordata; - suma restanta; - platile si istoricul lor, pentru maximum doi ani in urma; - datele de identificare ale girantilor, codebitorilor sau consemnatarilor; - debite neonorate; - reesalonari sau rescadentari de plati; - persoanele recenzate cu declaratii cu inadvertente; - fraudulenti; - angajatorul principal al titularului; - alte informatii.

Integral in Saptamana Financiara

Articole RCA »

Viitorul RCA sta sub semnul online-ului?

Un proiect ASF de modificare a Normei 23/2014 ce vizeaza asigurarea obligatorie RCA ar putea aduce...

Decontarea directa, un nou mar al Discordiei pe piata RCA din Romania

Decontarea directa, cu propria polita RCA, presupune reparea unui autovehicul in baza propriului...

Un nou proiect de lege ar putea aduce preturi personalizate pentru polita RCA

Polita RCA ar putea avea pret variabil, in functie de profilul de risc al beneficiarului, estimat...

Transportatorii din Romania anunta proteste de amploare fata de marirea RCA

Mobilizare generala impotriva maririi RCA Transportatorii din Romania anunta mobilizarea generala...

Anul marilor sperante pentru asiguratorii din Romania

Anul 2015 ar putea marca o reluare de ciclu pe piata asigurarilor din Romania, sunt de parere...

Articole Actualitate »

Viitorul RCA sta sub semnul online-ului?

Un proiect ASF de modificare a Normei 23/2014 ce vizeaza asigurarea obligatorie RCA ar putea aduce...

Sistemul asigurarilor din Romania se apropie de varful istoric din 2008

Produsele de asigurari au inregistrat cei mai importanti indici de crestere in contextul general al...

Guvernanta corporativa pentru operatorii din pietele financiare nebancare – in atentia ASF

Societatile care opereaza pe pietele financiare nebancare si care sunt autorizate, reglementate si...

De ce avem nevoie de asigurari de sanatate private

Cu o asigurare de sanatate privata obtii nu doar plata tratamentului, ci in plus esti incurajat sa...

Fondul de Garantare a Asigurarilor cere creditorilor Astra sa trimita cereri de despagubire

Despagubirea clientilor defunctei Astra Asigurari se dovedeste a fi un proces anevoios, nu numai...

BursaAsigurarilor