Din 19 ianuarie intra in vigoare noul permis european de conducere


Data: 18.01.2013

Incepand cu 19 ianuarie 2013, toate noile permise de conducere eliberate in UE se vor prezenta sub forma unui „card de credit” din plastic, avand un format european standard si elemente de securitate mai bune, potrivit ec.europa.eu.

Noul permis european va inlocui treptat cele peste 100 de modele diferite din hartie si plastic, utilizate in prezent de mai mult de 300 de milioane de soferi in intreaga Uniune Europeana. Aceasta actiune face parte dintr-un pachet mai amplu de masuri (cea de-a treia Directiva UE privind permisele de conducere) care intra in vigoare si care sunt concepute pentru a ameliora libera circulatie, a combate frauda si a imbunatati siguranta rutiera pe intreg teritoriul UE.

Principalele modificari care vor intra in vigoare la 19 ianuarie 2013 sunt:

Un format european standard

Noile permise europene de conducere vor fi eliberate in conformitate cu un nou format, un „card de credit” din plastic, cu o fotografie si informatii standard – usor de recunoscut si de citit in intreaga UE.

Permisele existente nu sunt afectate, dar vor fi inlocuite cu noul format in momentul reinnoirii lor sau cel tarziu pana in 2033. Permisul european de conducere poate fi adaptat astfel incat sa includa simboluri nationale, decizia apartinand fiecarui stat membru.

Securitate sporita

Noul permis de conducere include o serie de elemente de securitate menite sa il faca inviolabil si sa descurajeze falsificarea acestuia. In plus, aceasta masura este insotita de crearea unui sistem de schimb de date electronice la nivel european, pentru a facilita schimbul de informatii intre administratiile nationale. Procesul de gestionare a permiselor de conducere pentru persoanele care isi schimba resedinta in alt stat membru va fi astfel simplificat. De asemenea, aceasta va contribui in mod semnificativ la descurajarea „turismului pentru obtinerea permisului de conducere” si a fraudei, de exemplu prin punerea in aplicare a noii interdictii, mai stricte, conform careia un stat membru nu elibereaza permisul unei persoane al carei permis a fost deja retras, suspendat sau restrictionat de un alt stat membru.

Reinnoirea periodica a permiselor

Conform noilor norme, permisele de conducere trebuie reinnoite, pentru conducatorii de automobile si motociclete, o data la 10-15 ani, in functie de statele membre. Conducatorii de autobuze si de camioane trebuie sa-si reinnoiasca permisul din cinci in cinci ani si sa efectueze un control medical pentru reinnoirea acestuia.

Este vorba despre o reinnoire administrativa care nu necesita nicio testare suplimentara. Astfel, se asigura ca informatiile, fotografiile etc. inscrise pe permise sunt actualizate, elementele de securitate ale cardurilor pot fi actualizate periodic pentru a tine seama de noile tehnologii, iar statele membre au in permanenta informatii actualizate referitoare la permisele aflate in circulatie.

Protectia soferilor vulnerabili

Regimul specific permisului european de conducere consolideaza protectia categoriilor celor mai vulnerabile de participanti la trafic. Printre masuri se numara:

-O limita de varsta mai ridicata pentru accesul direct (in urma testarii teoretice si practice) la permisele pentru motocicletele cele mai puternice, si anume 24 de ani in loc de 21 de ani cat este in prezent.

-Cresterea limitei de varsta, precum si introducerea unor etape suplimentare in cadrul accesului treptat. Noul regim impune acumularea unei experiente de minimum patru ani (in loc de doi) de conducere a unor motocicletele mai putin puternice inainte de obtinerea permisului de conducere pentru motocicletele cele mai puternice.

-Mopedurile constituie o noua categorie de vehicule, iar candidatii la obtinerea permisului de conducere a acestora vor trebui de acum inainte sa sustina un test teoretic. Statele membre pot introduce, de asemenea, teste de aptitudini si de comportament si examene medicale. UE stabileste o varsta minima recomandata de 16 ani, varsta de la care permisele sunt recunoscute reciproc de catre toate statele membre (statele membre pot cobori acest nivel la 14 ani pe teritoriul national).

Articole RCA »

Viitorul RCA sta sub semnul online-ului?

Un proiect ASF de modificare a Normei 23/2014 ce vizeaza asigurarea obligatorie RCA ar putea aduce...

Decontarea directa, un nou mar al Discordiei pe piata RCA din Romania

Decontarea directa, cu propria polita RCA, presupune reparea unui autovehicul in baza propriului...

Un nou proiect de lege ar putea aduce preturi personalizate pentru polita RCA

Polita RCA ar putea avea pret variabil, in functie de profilul de risc al beneficiarului, estimat...

Transportatorii din Romania anunta proteste de amploare fata de marirea RCA

Mobilizare generala impotriva maririi RCA Transportatorii din Romania anunta mobilizarea generala...

Anul marilor sperante pentru asiguratorii din Romania

Anul 2015 ar putea marca o reluare de ciclu pe piata asigurarilor din Romania, sunt de parere...

Articole Actualitate »

Viitorul RCA sta sub semnul online-ului?

Un proiect ASF de modificare a Normei 23/2014 ce vizeaza asigurarea obligatorie RCA ar putea aduce...

Sistemul asigurarilor din Romania se apropie de varful istoric din 2008

Produsele de asigurari au inregistrat cei mai importanti indici de crestere in contextul general al...

Guvernanta corporativa pentru operatorii din pietele financiare nebancare – in atentia ASF

Societatile care opereaza pe pietele financiare nebancare si care sunt autorizate, reglementate si...

De ce avem nevoie de asigurari de sanatate private

Cu o asigurare de sanatate privata obtii nu doar plata tratamentului, ci in plus esti incurajat sa...

Fondul de Garantare a Asigurarilor cere creditorilor Astra sa trimita cereri de despagubire

Despagubirea clientilor defunctei Astra Asigurari se dovedeste a fi un proces anevoios, nu numai...

BursaAsigurarilor