Data: 04.08.2005
Reduceri, concursuri, tombole, comisioane uriase pentru intermediari. Este sezonul RCA pe piata asigurarilor si, la fel ca in luna cadourilor, companiile fac orice pentru a atrage clienti. Problema este ca nu toate modalitatile la care se apeleaza sunt si cele legale.
Daca intrebi o companie de asigurari in aceasta perioada ce comisioane plateste brokerilor sau agentilor care ii aduc clienti, nu primesti decat un raspuns diplomatic: cel permis de lege in cazul RCA (15%). Despre alte forme de remunerare, de tipul comisioanelor de studiere a pietei, de marketing, distributie sau pentru volume mari derulate cu un singur asigurator, nu se dau detalii.
Astfel de bonusuri rotunjesc veniturile brokerilor, care teoretic ar trebui sa fie platiti doar de clienti, ducand "comisionul final" uneori pana la 50%. Asiguratorii spun ca aceste costuri, alaturi de cele uriase pentru publicitate, ii ruineaza.
Potrivit unor surse din piata, cateva societati s-au intalnit chiar recent pentru a ajunge la o intelegere cu privire la comisioanele platite brokerilor. "Un comision de 50% pentru broker, in conditiile unei rate a daunei de peste 50%, ne face sa depasim nivelul incasarilor", spune Ovidiu Tender, proprietarul Ardaf.
El se plange ca CSA nu a luat pana acum masuri de sanctionare a celor care platesc comisioane peste limita legala. De fapt, o mare parte din problema si-au creat-o chiar asiguratorii.
In goana dupa o cota de piata cat mai mare, au fost dispusi sa faca orice "sacrificiu", inclusiv sa plateasca comisioane astronomice, in conditiile in care nu a fost acceptata nici prelungirea automata a politelor RCA la aceeasi societate daca nu cere clientul expres schimbarea.
Mai mult, in anii trecuti au folosit permisiunea de a ajusta tarifele RCA in sus sau in jos cu o anumita marja pentru a anunta "ieftiniri" spectaculoase. Dupa ce au realizat cat de mari sunt daunele, au revenit, cerand Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) sa le permita sa modifice preturile anuntate initial. Prima a fost chiar ARDAF.
Ajungand sa aiba probleme cu lichiditatile si fiind fortata sa isi majoreze capitalul social pentru a nu pierde autorizatia de functionare, societatea lui Ovidiu Tender a obtinut prima permisiunea, la finele anului trecut, de a majora tarifele RCA pentru persoane juridice.
Au urmat imediat cereri similare din partea UNITA, ASTRA si Omniasig, acestea dorind insa sa opereze si reduceri de tarife pentru anumite categorii de masini. Odata ce a facut o exceptie, CSA a trebuit sa manifeste aceeasi ingaduinta cu toata lumea.
Citeste articolul complet in
Capital