BANCILE NU SE INGHESUIE SA FACA AFACERI PE MOBIL


Data: 04.09.2007

Oferta de mobile banking este mult prea restransa comparativ cu aria larga de utilizare a telefoanelor mobile. In afara de muzica, poze sau filme, acestea incep usor sa fie folosite si pentru lucruri mai serioase, cum sunt tranzactiile bancare. Vanzarile de telefoane mobile au depasit de mult timp orice asteptari si am putea spune ca acestea au devenit de ceva vreme un bun de larg consum. In acest context, este destul de ciudat ca doar un numar extrem de mic de banci s-au gandit sa ofere servicii financiare pe mobil, intr-o perioada in care romanii au facut o adevarata pasiune pentru acest dispozitiv de comunicare.

BRD, Raiffeisen Bank si Romexterra Bank sunt cele trei banci care au primit pana acum avizul de la Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei pentru a oferi servicii bancare la distanta prin telefonul mobil.

Aplicatia Mobilis de la BRD este dedicata doar abonatilor Orange si Vodafone. Aceeasi restrictie este valabila si la Raiffeisen Bank pentru serviciul MyBanking, in timp ce Romexterra este singura care accepta toti furnizorii de telefonie mobila care opereaza pe piata autohtona.

Informatii din plin

Serviciile pe care bancile le ofera prin acest canal se impart de regula in doua mari categorii - cele de informare si cele de tranzactionare.

La BRD, clientii pot receptiona informatii despre soldul conturilor, cum ar fi suma disponibila si limita de credit, pot primi informatii utile despre produsele BRD si despre cursurile valutare de la casa de schimb. De asemenea, se pot seta mesaje de atentionare cu privire la modificarile care au loc in conturi. Aceasta optiune este benefica mai ales pentru a detecta rapid eventualele tranzactii neautorizate. De exemplu, in cazul furtului sau pierderii cardului, daca infractorul foloseste cardul, clientul afla imediat prin intermediul mesajelor acest lucru si poate suna apoi la numarul de urgenta pentru blocarea cardului. O astfel de masura permite limitarea pierderilor si faciliteaza totodata recuperarea ulterioara a pagubelor de la banca.

Pe partea de tranzactionare, mobilul poate usura accesul clientilor la banii din cont. Astfel, se poate alimenta cu bani cardul de debit sau se pot efectua transferuri interbancare, fara sa fie nevoie de deplasari la banca. In acest fel, factura de utilitati se poate plati oricand, fara a sta la coada, prin intermediul unui ordin de plata lansat de pe propriul telefon, iar costurile nu sunt iesite din comun. De exemplu, platile interbancare sub 500 lei costa in jur de 4 lei, iar taxa lunara de administrare este de 0,5 euro pe luna.

Exista chiar si posibilitatea de a efectua schimburi valutare, in cazul in care clientul are conturi in valute diferite. Transferul sumelor dintr-un cont in altul se face automat la cursul bancii pentru contul curent, care este mai avantajos decat cel de la casa de schimb. Insa, daca se intentioneaza ca, ulterior, banii sa fie retrasi de la casierie, trebuie avut in vedere ca se plateste un comision de retragere de numerar, care anuleaza avantajul anterior.

Navigare printre bancomate

Serviciul oferit de Raiffeisen Bank este in mare parte similar cu cel de la BRD. Ca optiuni suplimentare, acesta permite clientilor sa localizeze cel mai apropiat bancomat al bancii sau cea mai apropiata unitate bancara. In plus, pentru plata facturilor, banca a incheiat parteneriate cu diversi furnizori. Avantajul este ca in aceste cazuri costul platii este mult mai mic decat la un ordin de plata interbancar. Raiffeisen taxeaza cu 0,3 dolari (plus TVA) o astfel de plata. Din pacate, lista furnizorilor este destul de restransa. In afara de un numar destul de insemnat de companii de asigurare de viata, se mai pot face plati la doua companii de distributie gaze, o societate de leasing si pentru a plati abonamente la o revista. O alta limitare se refera la faptul ca transferurile intra si interbancare se pot efectua doar in moneda nationala. Economia de timp este insa tot mai mult apreciata de catre clienti, numarul de utilizatori de la Raiffeisen ajungand la 13.000, de doua ori mai multi decat in urma cu un an.

Cea de-a treia banca ce ofera mobile banking - Romexterra Bank - putem spune ca ofera cel mai complet serviciu existent acum pe piata. Aplicatia TerraM este singura care este disponibila prin serviciul WAP si nu prin intermediul cartelei SIM, asa cum se intampla la BRD si Raiffeisen. Din acest motiv, accesul la serviciile bancare se poate face din orice retea de telefonie mobila, fiind sub acest aspect cu un pas inaintea competitorilor. Comunicarea dintre banca si client se face prin Internet si este criptata, iar accesul se face pe baza de user si parola. Practic, este vorba de un adevarat serviciu de internet-banking, ce poate fi accesat prin telefonul mobil.

Tranzactii extinse

Si la capitolul servicii disponibile, Romexterra are de oferit mai mult decat concurenta. Pe langa transferuri intra si interbancare, TerraM permite clientilor sa constituie depozite la termen si de tip acumulare, sa achite facturile la utilitati si sa efectueze schimburi valutare prin lansarea de ordine de vanzare si de cumparare. In plus, se pot seta notificari cu privire la ratele scadente la credit, data scadentei la depozite, tranzactiile efectuate peste o anumita valoare si pentru ultima tranzactie. Serviciile informative sunt foarte extinse si permit clientului sa afle chiar si situatia despre creditele contractate si restantele la zi sau despre dobanda acumulata pana in acel moment la depozite. Iar ca tabloul sa fie complet trebuie spus ca nu exista taxa lunara de administrare, iar comisioanele la tranzactii sunt cu 15% mai mici decat la ghiseu.

Un articol de: Marius Serban

Integral in Saptamana Finaciara

Articole Asigurare Locuinte »

Allianz-Tiriac este pregatita sa plateasca in totalitate despagubirile pe care si le-a asumat. Asiguratorii contesta rezultatele testului ASF

Controversele continua dupa anuntarea datelor obtinute in urma testului de stres derulat de...

Asiguratorii romani, in scenarii catastrofale

ING Life este singura companie de asigurari din Romania - din cele 13 supuse unor teste de stres de...

Polita de asigurare impotriva dezastrelor devine obligatorie

Asigurarea a locuintelor impotriva cutremurelor, a alunecarilor de teren sau a inundatiilor devine...

BCR si-a suplimentat fondurile pentru Prima Casa

Banca Comerciala Romana (BCR) a obtinut un plafon suplimentar in cadrul programului Prima Casa in...

Noi modificari la asigurarile obligatorii de locuinte

Autoritatea de Supraveghere Financiara a adoptat normele privind Pool-ul de Asigurare Impotriva...

Articole Actualitate »

Viitorul RCA sta sub semnul online-ului?

Un proiect ASF de modificare a Normei 23/2014 ce vizeaza asigurarea obligatorie RCA ar putea aduce...

Sistemul asigurarilor din Romania se apropie de varful istoric din 2008

Produsele de asigurari au inregistrat cei mai importanti indici de crestere in contextul general al...

Guvernanta corporativa pentru operatorii din pietele financiare nebancare – in atentia ASF

Societatile care opereaza pe pietele financiare nebancare si care sunt autorizate, reglementate si...

De ce avem nevoie de asigurari de sanatate private

Cu o asigurare de sanatate privata obtii nu doar plata tratamentului, ci in plus esti incurajat sa...

Fondul de Garantare a Asigurarilor cere creditorilor Astra sa trimita cereri de despagubire

Despagubirea clientilor defunctei Astra Asigurari se dovedeste a fi un proces anevoios, nu numai...

BursaAsigurarilor