Data: 17.02.2009
Muzeele din Romania nu au patrimoniul asigurat, cu exceptia cazului cand obiectele sunt mutate din institutii, iar managerii prefera sa investeasca fondurile de care dispun in imbunatatirea conditiilor de pastrare si a securitatii exponatelor.
In general, obiectele din colectiile permanente ale muzeelor nu sunt asigurate, sustine profesorul universitar Ioan Opris, seful Centrului National de Cercetare si Documentare in Muzeografie, fost ministru secretar de stat in Ministerul Culturii. Singura exceptie ar fi data de situatia in care piesele pleaca la conservare, in alta locatie.
"Statul nu e atat de bogat incat sa refaca muzee in Romania, dar nadajduiesc ca vor fi facute asigurari pe viitor. Problema este ca la noi nu exista evaluatori de profesie", a declarat, pentru NewsIn, Ioan Opris.
Directorul Muzeului National de Istorie a Romaniei, Crisan Museteanu, a spus ca piesele din colectiile permanente ale institutiei pe care o conduce nu sunt asigurate, deoarece nu are forta financiara necesara pentru un asemenea demers, neprimind suficiente fonduri din partea Ministerului Culturii. Totusi, ele au beneficiat de o evaluare din partea unei Comisii din interiorul muzeului.
In schimb, daca dispun de sumele necesare, conducerile muzeelor investesc in sisteme de protectie si paza.
Astfel, chiar daca obiectele din colectiile muzeului Brukenthal, din Sibiu, nu sunt asigurate, totusi s-a investit in imbunatatirea securitatii, au declarat repezentantii institutiei.
Asigurarea celor doua castele, Peles si Pelisor, care apartin regelui Mihai al Romaniei nu poate fi decisa de statul roman, insa patrimoniul mobil al Muzeului National Peles, estimat la cateva zeci de milioane de euro, nu este nici el asigurat.
"Aceasta este din cauza ca asigurarile costa foarte mult, iar banii sunt putini in Romania, mai ales pentru cultura. Totusi, chiar si asigurat, un exponat daca este furat sau distrus, nu mai poate fi inlocuit, oricat de multi bani s-ar primi in schimb. Mai bine ar fi ca banii, putini cati sunt, sa fie investiti in protejare in loc de asigurare", au declarat pentru NewsIn reprezentanti ai Muzeului National Peles.
Si la Muzeul National al Satului "Dimitrie Gusti" au fost luate masuri pentru prevenirea incendiilor, prin refacerea sistemului de hidrante si asigurarea permanentei cu pompieri, si pentru o mai buna paza, prin contractarea unei firme de securitate si instalarea de camere si senzori de miscare.
Lipsa unei asigurari nu este insa o solutie de economisire a unor bani, sustin reprezentantii firmelor de asigurari.
"Prin renuntarea la asigurarea bunurilor culturale se pot face, aparent, economii in bugetele celor care trebuie sa le incheie, dar un singur eveniment care ar face necesara restaurarea unui asemenea bun ar transforma actiunea intr-una care aduce pierderi. Iar la ora actuala, este putin probabil ca bugetele institutiilor de cultura din Romania sa poata face fata unor asemenea cheltuieli", a declarat un reprezentant al companiei de asigurari Astra.
In portofoliul acestei companii se numara asigurari ale unor transporturi si expuneri a diferitor obiecte de arta, precum si asigurarea permanenta a colectiei de tablouri "Corneliu Baba" pentru o suma de 1.416.400 lei si colectia "Nicolae Grigorescu" (inclusiv transportul in diferite locatii) pentru o suma de 123.000 de lei.