Cumpararea unui autoturism, un proces de lunga durata


Data: 27.04.2007

Dupa ce ai achitat avansul pentru modelul dorit, principala preocupare va fi sa... aveti multa, multa rabdare. Daca aveti norocul ca masina mult visata sa fie pe stocul importatorului, atunci in cateva zile intrati in posesia acesteia, insa daca vreti ceva mai special, pe comanda, s-ar putea sa asteptati cateva luni pana o sa deveniti posesorul masinii.

Daca pe vremea regimului de trista amintire asteptai aproape o viata pentru a intra in posesia unei amarate de Dacii sau a unui Oltcit, iar lista cu `pretendenti` era interminabila, in prezent timpul dedicat asteptarii masinii mult-visate s-a mai redus. Vanzarea de autoturisme este de multi ani o afacere extrem de profitabila, pentru cine are banii necesari si mai ales curajul de a se incumeta la asa ceva. Evident, ai nevoie de relatii stranse cu importatorul sau chiar cu conducerea marcii pe care o vei reprezenta in Romania, insa efortul merita.

Renault, cea mai vanduta marca din import

Daca ne uitam pe cifrele importatorilor, piata auto autohtona arata ca un mic Eldorado, fiind raportate cresteri ale vanzarilor foarte mari. Renault a fost la inceputul anului 2007 cea mai vanduta marca de import, cu 5.355 de autoturisme comercializate, cifra cu 46% mai mare decat cea din primul trimestru al anului 2006. Pe locul doi s-a situat lunile trecute Skoda, marca ale carei vanzari au crescut cu 33%, pana la 5.294 de masini. Podiumul importatorilor a fost incheiat de Volkswagen, ale carui vanzari au crescut cu 68%, pana la 4.842 de masini.

Pe locul patru in topul importatorilor s-a situat Opel, care a inregistrat vanzari cu 72% mai mari, pana la 3.725 de autoturisme. Pe locul cinci este pozitionata divizia europeana a marcii americane Ford care si-a gasit 2.992 de clienti in trimestrul I, in crestere cu 54% fata de anul trecut. Locurile sase si sapte sunt ocupate de Chevrolet si Peugeot, care au vandut peste 2.500 de masini fiecare, in crestere cu 128% (Chevrolet) si 27% (Peugeot), fata de primele trei luni din 2006.

Top zece al importatorilor a fost incheiat de Hyundai, Toyota si Fiat, marci la care vanzarile au crescut lunile trecute cu procente intre 42% (la Fiat) si 86% (la Toyota). Peste 44% din cele 59.999 de masini vandute pe piata romaneasca in primele trei luni au motor diesel. Daca vanzarile au explodat, iar importatorii isi freaca mainile de bucurie, nu acelasi lucru se poate spune si despre clientii romani, care sunt nevoiti sa astepte, uneori, prea mult pentru a intra in posesia masinii visate.

Cel mai vandut model de import, Renault Clio Symbol se afla printre campionii timpului de livrare foarte scurt, asta insemnand doua, trei zile de cand clientul face comanda si pana cand intra efectiv in posesia masinii. Acest timp limitat de livrare este posibil datorita stocurilor foarte mari pentru astfel de modele. Reprezentantii Renault Romania spun ca de cand este preluata comanda si pana cand masina intra in posesia clientului trec cel mult doua luni.

Si pentru Renault Megane, celalalt catalizator al vanzarilor companiei in Romania, timpul de asteptare dureaza intre doua-trei zile, daca optati pentru un model aflat pe stoc, si cel mult doua luni, la un model pe comanda, asta depinde de ce optiuni doriti de la un Megane. Pentru cei care doresc sa-si cumpere modele Peugeot, timpul de asteptare este relative mare. In cazul in care masina se gaseste pe stocul fizic al concesionarului, termenul de livrare este intre trei si cinci zile calendaristice. Daca modelul dorit de client se afla in vama la Curtici, termenul de livrare este de 20 de zile calendaristice din momentul incasarii avansului. Cel mai mult trebuie sa asteptati daca vreti un model pe comanda. Asa ca, daca masina este data in comanda la uzinele Peugeot din Franta, termenul de livrare poate dura pana la 120 de zile din momentul lansarii comenzii.


Un caz aparte il reprezinta Opel Corsa, un model cu un extraordinar succes la public. Pana in momentul lansarii oficiale a masinii, existau 40.000 de comenzi, modelul fiind `prezent` doar in pliante si poze sau stiri. In prezent, in Europa exista peste o suta de mii de comenzi pentru Corsa, si cum Romania nu reprezinta o tara prioritara pentru Opel, astepti destul de mult pana sa conduci masina.

Reprezentantii General Motors Romania spun ca pentru Opel Corsa timpul de asteptare este de cel putin doua luni, in functie de stadiul in care se afla masina in procesul de productie si de disponibilitatea la dealeri. Exista insa clienti care au asteptat chiar si pana la opt sau chiar zece luni pentru un astfel de model. Nu va grabiti insa sa dati buzna in Germania, ca cetateanul european, pentru ca nici in tara de origine a lui Opel Corsa nu se gasesc toate modelele pe stoc.

Porsche Romania livreaza intre doua si 10 saptamani

Daca la asta mai adaugati timpul si banii pierduti pe tot acest drum, nu se merita sa plecati pana in Germania, asa ca mai bine asteptati aproape un an in Romania. Pentru alte produse ale celor de la General Motors, timpul de asteptare este, sa zicem, normal. Pentru Chevrolet Spark, Chevrolet Aveo si Opel Astra, celelalte modele de succes ale GM in Romania, timpul de asteptare este mult mai mic. Cel mult doua saptamani, din momentul comenzii ferme. Skoda Octavia Tour este un alt model de mare succes pe piata romaneasca, pentru ca se afla in topul vanzarilor din clasa compacta, cu aproape 500 de unitati vandute numai in luna ianuarie.

Daca va alegeti un model aflat deja in stocurile importatorilor, atunci aveti de asteptat cel mult doua saptamani pana cand o sa deveniti sofer de Octavia Tour. Daca insa nu va multumeste oferta dealerului si faceti o comanda pentru acest model, trebuie sa va ocupati cu altceva pana soseste masina in tara, pentru ca aveti de asteptat aproximativ noua saptamani.

Zece saptamani pentru un model la comanda

Un veteran pe piata masinilor mici de oras, Volkswagen Polo, va cam face sa asteptati, pentru ca daca gasiti pe stoc un model interesant, nu reusiti sa aveti masina in parcarea din fata casei in mai putin de doua saptamani. Daca optati sa va achizitionati un Polo pe comanda, asteptarea devine si mai lunga, pana la 12 saptamani. Pentru Volkswagen Passat, lider incontestabil al vanzarilor din clasa mare, nu trebuie sa asteptati exagerat de mult, avand in vedere ca modelul se vinde ca painea calda in Romania, si nu numai.

Daca va cumparati un Passat existent pe stocurile dealerilor, atunci o sa aveti de asteptat doua saptamani, de cand ati dat o comanda ferma. In cazul in care nu aveti norocul sa gasiti o masina pe stoc, ori nu va atrag modelele oferite de importator, nu va ramane decat varianta unui model pe comanda, pentru care insa trebuie sa asteptati aproximativ zece saptamani, dupa ce ati dat o comanda ferma. La capitolul livrari scurte sta bine si Hyundai Romania. Pentru cele doua SUV-uri de mare success, Tucson si Santa Fe, dar si pentru Hyundai Accent, trebuie sa asteptati 10-15 zile daca va alegeti o masina aflata pe stoc. Daca va orientati catre un model pe comanda, povestea se repeta ca la celelalte masini, adica, o perioada destul de lunga de asteptare, aproximativ trei luni.

Un articol de: Iulian Budusan


Sursa: Adevarul

Articole Ghiduri Asigurari »

Studiu: Femeile sunt un segment insuficient explorat in asigurari

Un studiu international, dat publicitatii in acest an, arata influenta semnificativa pe care o pot...

Cum cumperi rapid o polita de asigurare a locuintei?

Peste doua zile, primariile vor putea aplica amenzi cuprinse intre 100 si 500 de lei proprietarilor...

Ce ii preocupa pe asiguratori?

Principalul risc perceput de catre managerii din domeniul asigurarilor este valul de noi...

Cum sa-ti asiguri locuinta cu 50 de bani pe zi

Asigurarea locuintei cu 50 de bani pe zi pare a fi ireala, avand in vedere ca suma este atat de...

Cat de veche trebuie sa fie masina ca sa nu o mai poti asigura

Prima iubire" nu se uita niciodata si, in foarte multe cazuri, este foarte greu sa scapi de ea,...

Articole Actualitate »

Viitorul RCA sta sub semnul online-ului?

Un proiect ASF de modificare a Normei 23/2014 ce vizeaza asigurarea obligatorie RCA ar putea aduce...

Sistemul asigurarilor din Romania se apropie de varful istoric din 2008

Produsele de asigurari au inregistrat cei mai importanti indici de crestere in contextul general al...

Guvernanta corporativa pentru operatorii din pietele financiare nebancare – in atentia ASF

Societatile care opereaza pe pietele financiare nebancare si care sunt autorizate, reglementate si...

De ce avem nevoie de asigurari de sanatate private

Cu o asigurare de sanatate privata obtii nu doar plata tratamentului, ci in plus esti incurajat sa...

Fondul de Garantare a Asigurarilor cere creditorilor Astra sa trimita cereri de despagubire

Despagubirea clientilor defunctei Astra Asigurari se dovedeste a fi un proces anevoios, nu numai...

BursaAsigurarilor