Decizia este surprinzatoare: fostul ministru de finante, Sebastian Vladescu, se batea cu Europa pentru mentinerea taxei.
Dupa o lupta indelungata in care si-a incordat muschii chiar si in fata sefilor de la Bruxelles, guvernul a hotarat, ieri, sa umble la legislatia privind controversata taxa auto de prima inmatriculare. In mod aproape inexplicabil, cu cat autoturismele vor fi mai noi, cu atat banii platiti la stat vor fi mai multi.
Guvernul Tariceanu s-a pus pe masuri din ce in ce mai cu `priza` la popor. Dupa ce in urma cu cateva zile Palatul Victoria oferea o minivacanta pe cinste bugetarilor, `decretand` zilele de 30 aprilie si 1 mai libere, ieri, ministrul Varujan Vosganian a plusat, anuntand alte doua vesti cu evidenta tenta populista: taxa de prima inmatriculare redusa si preturi mai mici la gaze si la energie electrica.
Prin masura luata, cel putin in legatura cu reducerea taxei de prima inmatriculare, Palatul Victoria intentioneaza sa mai dreaga busuiocul de ochii Comisiei Europene, care a avertizat in nenumarate randuri tara noastra ca pastrarea cuantumului acesteia nu este chiar `cuser` fata de cumparatorii autoturismelor second-hand. Astfel, in sedinta de ieri, Guvernul Tariceanu a aprobat proiectul Ministerului Economiei si Finantelor, prin intermediul caruia a hotarat sa scada nivelul taxei, in functie de gradul de vechime al masinii si sa extinda de la sase la 15 ani scala pentru varsta masinilor.
Ministrul Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian, a precizat faptul ca, pentru o masina dotata cu motor Euro 4 si cu o vechime de peste patru ani, taxa speciala va fi redusa la aproximativ jumatate din valoarea actuala, in acelasi timp motorizarile Euro 5 urmand sa fie scutite complet de taxe. De asemenea, pentru masinile Euro 4 pana la noneuro, taxa va fi calculata pe baza unei grile specifice, in functie de capacitatea cilindrica a motorului. `Noile reguli corespund atat solicitarilor Comisiei Europene, dar, in acelasi timp, si intereselor cumparatorilor de masini second-hand`, a declarat Vosganian.
Potrivit reprezentatului Executivului, guvernul urmeaza sa redacteze o scrisoare de raspuns catre Comisia Europeana prin care va arata ca a tinut cont de solicitarile adresate de institutia europeana. Reprezentantii europeni au avertizat Executivul in mai multe randuri asupra faptului ca dispozitiile legislatiei romanesti privind calcularea taxei de inmatriculare sunt discriminatorii in cazul autovehiculelor second-hand importate din alt stat membru, si, prin urmare, contravin dispozitiilor Articolului 90 din Tratatul CE.
Guvernul s-a sucit la 360 de garde
Interesant este faptul ca, daca pana acum, cu cat era masina mai `batrana`, cu atat taxa auto de prima inmatriculare era mai mare, noul proiect prevede un alt mod de a gandi situatia: taxa urmeaza sa scada pe masura ce varsta autovehiculului creste. Astfel, se va elimina situatia in care taxa aplicata unui vehicul second-hand importat ajungea sa fie mai mare decat taxa reziduala inclusa in valoarea unui autoturism uzat national similar. `Nivelul coeficientului de reducere a taxei trebuie sa reflecte corect deprecierea`, a precizat Vosganian, care a adaugat ca propunerile de modificare a taxei auto au fost acceptate de guvern, dar ca nu au fost votate sub forma unui act normativ.
`Daca parlamentul nu va fi de acord cu propunerile, exista pe masa guvernului un proiect de natura fiscala, care va fi cel mai probabil ordonanta de urgenta, in care sunt incluse si alte componente de modificare a Codului Fiscal`, a continuat Vosganian. Acesta si-a exprimat convingerea ca parlametarii vor aproba principiile legate de taxa auto, agreate de guvern. `Propunerile exprima vointa politica a guvernului. In functie de posibilitatile procedurale, taxa va fi modificata`, a aratat Vosganian.
Propunerile MEF
Potrivit propunerilor facute de Ministerul Economiei si Finantelor, printre cele mai mari taxe de prima inmatriculare se numara cele de 7.755 euro si 6.000 euro. Prima se va aplica autoturismelor cu o norma de poluare euro 1, cu o capacitate cilindrica de 3.000 de cm cubi si o vechime cuprinsa intre 10-11 ani. Cea de-a doua se va plati pentru masinile noi, cu o norma de poluare euro 3 si capacitate cilindrica de peste 3.000 de cm cubi. Pentru o masina euro 4 noua, cu o capacitate cilindrica de peste 3.000 de cm cubi, taxa va ajunge la un nivel de 3.001 euro. La capitolul `noneuro`, taxele aproape ca se injumatatesc. Astfel, un autoturism de 15 ani cu o capacitate cilindrica de 1.600 cm cubi va `cotiza` la stat 2.496 euro, fata de 4.579 euro cat prevedea legea aflata in vigoare.
Un articol de: Gabriel Burlacu
Sursa: Adevarul
Un studiu international, dat publicitatii in acest an, arata influenta semnificativa pe care o pot...
Peste doua zile, primariile vor putea aplica amenzi cuprinse intre 100 si 500 de lei proprietarilor...
Principalul risc perceput de catre managerii din domeniul asigurarilor este valul de noi...
Asigurarea locuintei cu 50 de bani pe zi pare a fi ireala, avand in vedere ca suma este atat de...
Prima iubire" nu se uita niciodata si, in foarte multe cazuri, este foarte greu sa scapi de ea,...
Un proiect ASF de modificare a Normei 23/2014 ce vizeaza asigurarea obligatorie RCA ar putea aduce...
Produsele de asigurari au inregistrat cei mai importanti indici de crestere in contextul general al...
Societatile care opereaza pe pietele financiare nebancare si care sunt autorizate, reglementate si...
Cu o asigurare de sanatate privata obtii nu doar plata tratamentului, ci in plus esti incurajat sa...
Despagubirea clientilor defunctei Astra Asigurari se dovedeste a fi un proces anevoios, nu numai...