UE: 300.000 DE ROMANI VOR PRIMI INAPOI TAXA AUTO


Data: 30.11.2007

Comisarul european pentru Taxe, Laszlo Kovacs, a declarat, intr-un interviu pentru RFI, ca Guvernul Romaniei ar trebui sa garanteze ca va returna taxa de inmatriculare, chiar si in cazul in care legislatia va fi modificata si Romania nu va fi trimisa la CEJ. De la inceputul anului si pana in luna septembrie s-au importat 338.000 de autoturisme, dintre care 109.000 second-hand. Aceasta inseamna ca, in cazul in care dorinta Comisiei Europene va fi respectata, fiecare nou proprietar de masina din 2007 ar trebui sa primeasca de la stat, in medie, 512 euro. In primele noua luni, statul a strans din taxa 717 milioane de lei.

Intrebat de reporterul RFI ce se va intampla cu cei care au platit taxa de inmatriculare in cazul in care Comisia opreste procedurile inainte ca acest caz sa ajunga la Curtea Europeana de Justitie (CEJ), comisarul Laszlo Kovacs a declarat ca `si intr-un astfel de caz autoritatile romane ar trebui sa dea garantii ca vor da banii inapoi; in caz contrar, vor continua procedurile`.

`Exista deja un precedent. Ungaria a fost condamnata de Curtea Europeana de Justitie in urma unei situatii asemanatoare`, spune comisarul  european Laszlo Kovacs.

Intr-un alt caz asemanator cu cel al Romaniei, Curtea Europeana de Justitie a hotarat returnarea banilor chiar si dupa modificarea nivelurilor taxei. La inceputul acestui an, CEJ a decis ca taxa impusa de guvernul polonez pentru masinile second-hand importate din UE a fost ilegala pentru ca era mai mare decat cea pentru vehiculele vechi inmatriculate in tara. Astfel, CEJ a obligat guvernul polonez sa returneze accizele platite de cei care au inmatriculat masini second-hand de la aderarea Poloniei la UE, in 2004, si pana in decembrie 2006, cand taxa a fost schimbata. Polonia a modificat legea, astfel ca acciza n-a mai depins nici de varsta vehiculului si nici de provenienta lui. Taxa romaneasca este insa putin diferita de cea poloneza. Aceasta nu face diferenta de provenienta si astfel nu incalca flagrant tratatul UE, ci doar prin efecte. Ministerul Finantelor n-a vrut sa comenteze declaratiile comisarului Kovacs, promitind reactii abia dupa intilnirea tete-a-tete cu oficialul european pentru Taxe de saptamana viitoare. La randul lui, Guvernul a refuzat sa-si prezinte ieri punctul de vedere.

Pe de alta parte, Kovacs a mai spus ca a discutat cu premierul Calin Popescu Tariceanu despre acest subiect. `Am primit un telefon de la premierul roman si i-am explicat ca ambitia Romaniei de a proteja mediul, de a reduce emisia de gaze cu efect de sera, inclusiv a dioxidului de carbon, este absolut legitima, dar o lege nu poate sa functioneze pe baza vechimii unei masini. Asa cum i-am explicat primului-ministru, emisia de CO2 a unei masini mici si vechi poate fi egala cu cea a unui Porsche Carrera nou-nout, iar intr-un astfel de caz varsta unei masini nu este detaliul cel mai important, ci emisia in sine este importanta`, a afirmat Kovacs. Potrivit acestuia, procedura impotriva taxei auto din Romania a fost declansata pentru ca legislatia romaneasca este discriminatorie, intrucat taxa pentru masinile de mana a doua este mai mare decat cea pentru cele noi.

`O taxa auto ce ar tine cont de nivelul de emisii de dioxid de carbon ar fi desigur acceptata, dar legea nu poate avea ca principal criteriu varsta masinii. M-am inteles cu primul-ministru ca Romania sa-si reconsidere pozitia`, a mai declarat Kovacs.

Un articol de: Ionut Tudorica, Florin Cepraga

Integral in Cotidianul

Articole Ghiduri Asigurari »

Studiu: Femeile sunt un segment insuficient explorat in asigurari

Un studiu international, dat publicitatii in acest an, arata influenta semnificativa pe care o pot...

Cum cumperi rapid o polita de asigurare a locuintei?

Peste doua zile, primariile vor putea aplica amenzi cuprinse intre 100 si 500 de lei proprietarilor...

Ce ii preocupa pe asiguratori?

Principalul risc perceput de catre managerii din domeniul asigurarilor este valul de noi...

Cum sa-ti asiguri locuinta cu 50 de bani pe zi

Asigurarea locuintei cu 50 de bani pe zi pare a fi ireala, avand in vedere ca suma este atat de...

Cat de veche trebuie sa fie masina ca sa nu o mai poti asigura

Prima iubire" nu se uita niciodata si, in foarte multe cazuri, este foarte greu sa scapi de ea,...

Articole Actualitate »

Viitorul RCA sta sub semnul online-ului?

Un proiect ASF de modificare a Normei 23/2014 ce vizeaza asigurarea obligatorie RCA ar putea aduce...

Sistemul asigurarilor din Romania se apropie de varful istoric din 2008

Produsele de asigurari au inregistrat cei mai importanti indici de crestere in contextul general al...

Guvernanta corporativa pentru operatorii din pietele financiare nebancare – in atentia ASF

Societatile care opereaza pe pietele financiare nebancare si care sunt autorizate, reglementate si...

De ce avem nevoie de asigurari de sanatate private

Cu o asigurare de sanatate privata obtii nu doar plata tratamentului, ci in plus esti incurajat sa...

Fondul de Garantare a Asigurarilor cere creditorilor Astra sa trimita cereri de despagubire

Despagubirea clientilor defunctei Astra Asigurari se dovedeste a fi un proces anevoios, nu numai...

BursaAsigurarilor