Ordin nr. 11/2010 privind informatiile ce trebuie furnizate catre clienti


Data: 28.09.2010

Ordin nr. 11/2010 pentru completarea Normelor privind informatiile pe care asiguratorii si intermediarii in asigurari trebuie sa le furnizeze clientilor, precum si alte elemente pe care trebuie sa le cuprinda contractul de asigurare, puse in aplicare prin Ordinul presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 23/2009.

Potrivit Hotararii Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor din data de 29 iunie 2010, prin care s-au adoptat completarile Normelor privind informatiile pe care asiguratorii si intermediarii în asigurari trebuie sa le furnizeze clientilor, precum si alte elemente pe care trebuie sa le cuprinda contractul de asigurare, puse în aplicare prin Ordinul presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 23/2009, 
în temeiul prevederilor art. 4 alin. (26) si (27) din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare si supravegherea asigurarilor, cu modificarile si completarile ulterioare, 

presedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor emite urmatorul ordin: 
Art. I. - Normele privind informatiile pe care asiguratorii si intermediarii în asigurari trebuie sa le furnizeze clientilor, precum si alte elemente pe care trebuie sa le cuprinda contractul de asigurare, puse în aplicare prin Ordinul presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 23/2009, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 908 din 23 decembrie 2009, se completeaza asa cum urmeaza: 

1. Dupa articolul 5 se introduc trei noi articole, articolele 51-53, cu urmatorul cuprins: 
"Art. 51. - (1) Înainte de încheierea unui contract de asigurare de viata, asiguratorii sunt obligati sa realizeze analiza nevoilor financiare ale clientului, pe baza careia vor recomanda ulterior o solutie financiara acestuia. 
(2) Analiza nevoilor se va face pe baza unui document denumit «Formular de analiza a nevoilor clientilor», în cadrul primelor întâlniri cu clientul, înainte de a i se propune acestuia o solutie financiara.
(3) Formularul prevazut la alin. (2) va fi întocmit în doua exemplare si va fi semnat de ambele parti, iar un exemplar va fi înmânat clientului, celalalt ramânând la asigurator. Daca clientul nu doreste sa furnizeze anumite informatii, el va trebui sa certifice acest lucru sub semnatura.
(4) Pe baza rezultatului analizei, asiguratorii fac o recomandare scrisa clientilor, solutia propusa trebuind sa fie în concordanta cu acesta. 
(5) Prin Formularul de analiza a nevoilor clientilor trebuie evaluate cel putin urmatoarele informatii minimale: 
a) datele personale ale clientilor si datele despre situatia familiala, relevante pentru identificarea nevoilor (nume, prenume, adresa de corespondenta, adresa de e-mail, numar de telefon, profesie, stare civila, date despre sot/sotie si copii); 
b) date despre situatia financiara prezenta a clientilor (venituri, cheltuieli, venit disponibil); 
c) obiectivele financiare pe termen lung ale clientilor si prioritizarea lor. 

(6) În cazul în care polita oferita este o polita unit-linked sau index-linked, în vederea evitarii asumarii prin contractul de asigurare a unui risc mai mare decât toleranta clientului, în Formularul de analiza a nevoilor clientilor se va include o sectiune aparte, de determinare a profilului de risc al clientului, pe baza caruia sa se faca recomandarea unui tip de contract de asigurare si fond de investitii potrivite profilului de risc rezultat. 
Art. 52. - (1) Înainte de încheierea unui contract de asigurare de viata, în momentul prezentarii unui fond de investitii asociat unei polite de asigurare de tip unit-linked, clientului îi va fi înmânat prospectul fondului de investitii în care vor fi investite primele de asigurare. 
(2) În cadrul prospectului mentionat la alin. (1) trebuie prezentate cel putin urmatoarele informatii minimale: 
a) definitii pentru cei mai importanti termeni (activul total al fondului, activul net al fondului, administratorul, benchmark/indice de referinta, instrumentele financiare, unitatea de fond, performanta); 
b) politica de investitii; 
c) benchmark (un standard sau un indice de referinta fata de care se compara performanta fondului de investitii în care vor fi investite primele de asigurare); 
d) limite pe clase de active din care sa reiasa profilul de risc; 
e) durata de investitie minima recomandata; 
f) nivelul si structura taxelor; 

g) garantiile asiguratorului (detalierea garantiilor oferite de asigurator sau mentionarea absentei acestor garantii; în cazul programelor de investitii care nu ofera garantii se va mentiona ca asiguratorul nu garanteaza valoarea investitiei sau valoarea primelor platite si se va face mentiunea ca riscul investitiei apartine contractantului);

h) o declinare a responsabilitatii referitoare la garantarea unor performante viitoare bazate pe realizarile anterioare. 


Art. 53. - (1) Pentru ca asiguratul sa aiba o imagine clars si completa asupra contractului de asigurare, înainte de încheierea unui contract de asigurare de viata asiguratorul trebuie sa prezinte o proiectie (evolutia detaliata a contractului), care va fi întocmita în doua exemplare si va fi semnata de ambele parti, iar un exemplar va fi înmânat clientului, celalalt ramânând la asigurator. 
(2) Proiectia (evolutia detaliata a contractului) va cuprinde cel putin urmatoarele informatii: 
a) detaliile persoanei asigurate (nume, prenume, vârsta, sex); 
b) detaliile politei de asigurare (tip, durata, frecventa de plata); 
c) evolutia sumei asigurate; 
d) evolutia primelor platite; 
e) evolutia valorii contului (pentru politele de tip unit-linked)/evolutia contului de participare la profit (pentru politele traditionale); 
f) evolutia valorii de rascumparare; 
g) evolutia sumei asigurate reduse; 
h) costurile de administrare, care vor fi prezentate separat doar daca structura costurilor permite acest lucru;
i) în afara scenariului cu 0% randament (valoarea unitatilor constanta), prezentarea simultana a înca doua scenarii de performanta a randamentelor fondurilor de investitii: unul pesimist si unul optimist; 
j) o declinare a responsabilitatii referitoare la garantarea evolutiei contractului de asigurare conform proiectiei prezentate, în cazul în care nu exista garantii." 
2. Dupa articolul 11 se introduce un nou articol, articolul 12, cu urmatorul cuprins:

 
Art. 12. - Asiguratorii au obligatia întocmirii documentelor si furnizarii informatiilor mentionate la art. 51-53, în termen de un an de la data publicarii prezentului ordin în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. II. - Asiguratorii, precum si directiile de specialitate din cadrul Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor vor asigura ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin. 

Presedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, 
Angela Toncescu 
Bucuresti, 6 septembrie 2010 
Nr. 11

(Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 651 din 20/09/2010).

Articole »

Guvernanta corporativa pentru operatorii din pietele financiare nebancare – in atentia ASF

Societatile care opereaza pe pietele financiare nebancare si care sunt autorizate, reglementate si...

Dispare stampila, apare polita de asigurare de garantie

Ministerul Finantelor Publice va completa prevederile privind tipurile de garantii prin...

Misu Negritoiu: "In piata asigurarilor nimeni nu isi asuma nici un risc"

"In piata asigurarilor nimeni nu isi asuma nici un risc. Toti fac business pe garantii. Vezi daca...

Test de stres pentru asiguratorii din Romania

Inca 21 de asiguratori din Romania vor fi evaluati in cadrul programului Balance Sheet Review and...

Institutul de Management in Asigurari se va transforma in Institutul de Studii Financiare

Consiliul Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF) a aprobat infiintarea Institutului de Studii...

Articole Actualitate »

Viitorul RCA sta sub semnul online-ului?

Un proiect ASF de modificare a Normei 23/2014 ce vizeaza asigurarea obligatorie RCA ar putea aduce...

Sistemul asigurarilor din Romania se apropie de varful istoric din 2008

Produsele de asigurari au inregistrat cei mai importanti indici de crestere in contextul general al...

Guvernanta corporativa pentru operatorii din pietele financiare nebancare – in atentia ASF

Societatile care opereaza pe pietele financiare nebancare si care sunt autorizate, reglementate si...

De ce avem nevoie de asigurari de sanatate private

Cu o asigurare de sanatate privata obtii nu doar plata tratamentului, ci in plus esti incurajat sa...

Fondul de Garantare a Asigurarilor cere creditorilor Astra sa trimita cereri de despagubire

Despagubirea clientilor defunctei Astra Asigurari se dovedeste a fi un proces anevoios, nu numai...

BursaAsigurarilor