Ordin nr. 24/2008 privind prevenirea si combaterea spalarii banilor


Data: 10.04.2012

In temeiul prevederilor art. 4 alin. (26) si (27) din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare si supravegherea asigurarilor, cu modificarile si completarile ulterioare, potrivit Hotararii Consiliului CSA din data de 16 decembrie 2008, prin care s-au adoptat Normele privind prevenirea si combaterea spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism prin intermediul pietei asigurarilor, Presedintele CSA emite urmatorul ordin:


Art. 1. - Se pun in aplicare Normele privind prevenirea si combaterea spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism prin intermediul pietei asigurarilor, prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2. - La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Normele privind prevenirea si combaterea spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism prin intermediul pietei asigurarilor, aprobate prin Ordinul presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 3.128/2005, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.165 din 22 decembrie 2005.
Art. 3. - Directiile de specialitate din cadrul Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor asigura ducerea la indeplinire a prevederilor prezentului ordin.

Presedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor
Angela Toncescu
Bucuresti, 22 decembrie 2008
Nr. 24
(Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 12 din 07/01/2009)
ANEXA
NORME privind prevenirea si combaterea spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism prin intermediul pietei asigurarilor

CAPITOLUL I
Dispozitii generale

Art. 1. - Prezentele norme reglementeaza prevenirea si combaterea spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism, prin intermediul pietei asigurarilor.
Art. 2. - Sub incidenta prezentelor norme intra asiguratorii, reasiguratorii, brokerii de asigurare si/sau de reasigurare persoane juridice romane, precum si sucursalele din Romania ale asiguratorilor, reasiguratorilor si intermediarilor in asigurari si/sau reasigurari cu sediul in Spatiul Economic European, denumiti in continuare entitati.
Art. 3. - (1) In intelesul prezentelor norme, termenii, expresiile si abrevierile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) spalarea banilor - notiune definita conform art. 2 lit. a) din Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii actelor de terorism, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) finantarea actelor de terorism - infractiunea prevazuta la art. 36 din Legea nr. 535/2004 privind prevenirea si combaterea terorismului;
c) tranzactie suspecta - operatiunea care aparent nu are un scop economic sau legal ori care, prin natura ei si/sau caracterul neobisnuit in raport cu activitatile clientului uneia dintre entitatile prevazute la art. 2, trezeste suspiciunea de spalare a banilor sau de finantare a actelor de terorism;
d) transferuri externe in si din conturi - transferurile transfrontaliere, astfel cum sunt acestea definite potrivit reglementarilor nationale in materie, precum si operatiunile de plati si incasari efectuate intre rezidenti si nerezidenti pe teritoriul Romaniei;
e) client - asiguratul/potentialul asigurat/contractantul, persoana fizica ori juridica sau beneficiarul contractului de asigurare/reasigurare;
f) CSA - Comisia de Supraveghere a Asigurarilor;
g) Oficiu - Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor;
h) persoane expuse politic - persoanele fizice care exercita sau au exercitat functii publice importante, membrii directi ai familiilor acestora, precum si persoanele cunoscute public ca asociati apropiati ai persoanelor fizice care exercita functii publice importante. Definitia se completeaza cu prevederile art. I pct. 3 art. 21 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 53/2008 privind modificarea si completarea Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, precum si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii actelor de terorism;
i) beneficiar real - orice persoana fizica ce detine sau controleaza in cele din urma clientul si/sau persoana fizica in numele ori in interesul caruia/careia se realizeaza, direct sau indirect, o tranzactie ori o operatiune. Definitia se completeaza cu prevederile art. I pct. 3 art. 22 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 53/2008;
j) relatie de afaceri - relatia profesionala sau comerciala legata de activitatile profesionale ale entitatilor si despre care, la momentul initierii, se considera a fi de o anumita durata.
(2) Termenii si expresiile de mai sus se completeaza cu prevederile din legislatia specifica activitatii de prevenire si combatere a spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism.
Art. 4. - (1) CSA supravegheaza si controleaza entitatile prevazute la art. 2 pentru a se asigura ca acestea aplica si respecta prevederile legale in vigoare referitoare la identificarea, verificarea si inregistrarea clientilor si tranzactiilor, la raportarea tranzactiilor suspecte si a tranzactiilor cu numerar, precum si la elaborarea si implementarea unor proceduri pentru respectarea tuturor acestor cerinte si instruirea personalului in acest sens.
(2) CSA este in drept sa verifice procedurile si/sau normele interne privind prevenirea si combaterea spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism emise de entitati.
(3) CSA este in drept sa solicite modificarea procedurilor si/sau normelor interne emise de entitati, atunci cand constata ca acestea nu reflecta masurile prudentiale prevazute in prezentele norme.
(4) CSA este in drept sa monitorizeze operatiunile cu instrumente financiare efectuate de entitati, in scopul de a identifica tranzactiile suspecte.
(5) CSA va informa de indata Oficiul atunci cand din datele obtinute rezulta suspiciuni de spalare a banilor, de finantare a actelor de terorism sau de incalcari ale dispozitiilor Legii nr. 656/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
(6) In procesul de supraveghere si control, CSA poate solicita entitatilor orice informatii sau documente relevante.

CAPITOLUL II
Obligatiile entitatilor

Art. 5. - (1) Entitatile au obligatia sa elaboreze si sa aplice politici, proceduri si mecanisme adecvate in materie de cunoastere a clientului, de raportare, de pastrare a evidentelor, de control intern, evaluare si gestionare a riscurilor, pentru a preveni si impiedica implicarea lor in operatiuni suspecte de spalare de bani si finantare a actelor de terorism, asigurand instruirea corespunzatoare a personalului propriu si a celui cu mandat.
(2) Mecanismele si masurile de implementare trebuie sa permita identificarea, pe baza unor indicatori de risc, a categoriilor de clienti, produse si servicii, a operatiunilor si tranzactiilor ce prezinta un grad de risc potential mai ridicat.
(3) Entitatile au obligatia de a stabili proceduri proprii de analiza pe baza de risc, in urma carora sa clasifice clientii in cel putin 3 clase de risc.
(4) Pentru clientii actuali, aceasta clasificare trebuie facuta in termen de 18 luni de la data intrarii in vigoare a prezentelor norme.
(5) Entitatile trebuie sa aplice procedura standard de cunoastere a clientului tuturor clientilor noi.
(6) Determinarea profilului de risc al clientului, a produselor si serviciilor oferite, precum si a operatiunilor si tranzactiilor se face atat prin analiza datelor obtinute in procesul de identificare, cat si prin monitorizarea continua a relatiei de afaceri cu acesta.
(7) Entitatile trebuie sa emita o procedura scrisa de acceptare a clientilor.
(8) Entitatile trebuie sa determine, sa verifice si sa inregistreze identitatea clientilor si a beneficiarilor reali, inainte de a initia orice relatie de afaceri sau de a efectua tranzactii in numele clientului/beneficiarului real.
(9) Politicile si procedurile interne trebuie sa fie aplicate atat la sediile secundare ale entitatilor, inclusiv cele localizate in Spatiul Economic European sau in state terte, cat si la sediile principale si secundare ale agentilor de asigurare persoane juridice.
(10) Procedurile interne vor fi remise catre CSA pe suport electronic, CD, in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentelor norme, si, ulterior, in termen de 10 zile de la data modificarii acestora.
Art. 6. - (1) Entitatile au obligatia sa desemneze una sau mai multe persoane din cadrul personalului propriu, care sa aiba responsabilitati in aplicarea si respectarea prevederilor legale in vigoare privind combaterea spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism.
(2) Persoanele desemnate dupa data intrarii in vigoare a prezentelor norme trebuie sa urmeze o pregatire specializata in domeniul prevenirii si combaterii spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism.
(3) Persoanele mentionate la alin. (1) trebuie sa aiba acces direct si permanent la conducerea operativa a entitatii in cauza si la toate evidentele, intocmite in conformitate cu prevederile prezentelor norme si ale legislatiei specifice.
(4) Numele, functia si responsabilitatile stabilite pentru persoanele mentionate la alin. (1) trebuie sa fie comunicate Oficiului si CSA in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentelor norme.
(5) Entitatile au obligatia de a notifica Oficiul si CSA cu privire la schimbarea sau inlocuirea persoanelor mentionate la alin. (1), in termen de 10 zile de la data respectivei modificari.
(6) Persoanele desemnate conform alin. (1) raspund pentru indeplinirea sarcinilor stabilite in aplicarea prezentelor norme si a legislatiei aferente prevenirii si combaterii spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism.
Art. 7. - (1) Entitatile trebuie sa asigure instruirea personalului propriu si a celui cu mandat cu privire la prevenirea si combaterea spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism.
(2) Programele de instruire trebuie sa asigure faptul ca persoanele:
a) sunt la curent cu legile, regulamentele, normele si procedurile privind prevenirea si combaterea spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism;
b) au competenta necesara pentru a analiza adecvat tranzactiile in scopul identificarii activitatilor de spalare a banilor si de finantare a actelor de terorism;
c) cunosc in intregime cerintele de raportare.
(3) Entitatile vor comunica tuturor persoanelor mentionate la alin. (1) procedura privind prevenirea si combaterea spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism.
Art. 8. - Entitatile trebuie sa instituie proceduri de verificare, in vederea asigurarii unor standarde ridicate pentru tot personalul propriu si, atunci cand este cazul, pentru persoanele fizice si/sau juridice mandatate sa actioneze in numele lor.

Descarcati Ordinul nr. 24/2008 privind prevenirea si combaterea spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism prin intermediul pietei asigurarilor de aici.

Articole »

Guvernanta corporativa pentru operatorii din pietele financiare nebancare – in atentia ASF

Societatile care opereaza pe pietele financiare nebancare si care sunt autorizate, reglementate si...

Dispare stampila, apare polita de asigurare de garantie

Ministerul Finantelor Publice va completa prevederile privind tipurile de garantii prin...

Misu Negritoiu: "In piata asigurarilor nimeni nu isi asuma nici un risc"

"In piata asigurarilor nimeni nu isi asuma nici un risc. Toti fac business pe garantii. Vezi daca...

Test de stres pentru asiguratorii din Romania

Inca 21 de asiguratori din Romania vor fi evaluati in cadrul programului Balance Sheet Review and...

Institutul de Management in Asigurari se va transforma in Institutul de Studii Financiare

Consiliul Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF) a aprobat infiintarea Institutului de Studii...

Articole Actualitate »

Viitorul RCA sta sub semnul online-ului?

Un proiect ASF de modificare a Normei 23/2014 ce vizeaza asigurarea obligatorie RCA ar putea aduce...

Sistemul asigurarilor din Romania se apropie de varful istoric din 2008

Produsele de asigurari au inregistrat cei mai importanti indici de crestere in contextul general al...

Guvernanta corporativa pentru operatorii din pietele financiare nebancare – in atentia ASF

Societatile care opereaza pe pietele financiare nebancare si care sunt autorizate, reglementate si...

De ce avem nevoie de asigurari de sanatate private

Cu o asigurare de sanatate privata obtii nu doar plata tratamentului, ci in plus esti incurajat sa...

Fondul de Garantare a Asigurarilor cere creditorilor Astra sa trimita cereri de despagubire

Despagubirea clientilor defunctei Astra Asigurari se dovedeste a fi un proces anevoios, nu numai...

BursaAsigurarilor